Hledám odpověď na otázku: Jakou konferenci lidé (marketéři) chtějí?

Když jsem před 3 roky plánoval první Marketing Festival, začal jsem tím, že jsem se zeptal 27 marketingových expertů, co vlastně od konference očekávají. Přijde mi to jako logický krok v počátcích podnikání. Rozjet byznys s pouhým pocitem, že váš produkt či služba je přesně to, co lidé chtějí, opravdu nestačí.

Bylo by hloupé zůstat u osobních pocitů,
když se mohu lidí jednoduše zeptat. Nebo ne?

Samozřejmě nikdo netvrdí, že se podnikání (či konkrétní produkty a služby) staví ze 100 % na snech a přáních zákazníků. Vzít výpovědi 1 000 potenciálních zákazníků, ty zprůměrovat a navrhnout podle nich výsledný produkt zajisté není klíčem k úspěchu. Mít zájem je však základ.

Překvapuje mě, že většina světových konferencí o sobě tvrdí, že je nejlepší a nejpřínosnější na světě v nějakém oboru, přičemž se pořadatelé lidí ani nezeptají, co vlastně potřebují, jak to potřebují a co by jim nejvíce pomohlo. A to teď nemluvím o formuláři na zpětnou vazbu po akci.

Interview with James Finlayson

Výzkum, který jsem před lety provedl, mi hodně pomohl pochopit priority zákazníků. Věděl jsem tak, co jim prostřednictvím Marketing Festivalu nabídnout. Kromě toho jsem všechny závěry v nefiltrované podobě zveřejnil zdarma ke stažení a data tak posloužila organizátorům interních i veřejných akcích v různých odvětvích. To vždycky potěší.

Odjel jsem teď na měsíc do Londýna, abych takový výzkum zopakoval.

Rád bych zvýšil serióznost celé věci a osobně vyzpovídal 50 expertů na digitální marketing, kteří konference navštěvují. S každým z nich trávím hodinu až hodinu a půl a musím říct, že je ohromně zajímavé poslouchat odpovědi na všech 21 otázek:

  1. Jaká je vaše největší motivace účastnit se konferencí?
  2. Která konference ve vás zanechala největší dojem? Proč?
  3. Jak často navštěvujete konference?
  4. Pokud jste specialista v nějakém úzce vymezeném oboru jako např. SEO, PPC reklama, Webová analytika, má pro vás smysl navštěvovat pouze konference zaměřené čistě na váš obor, nebo čas od času navštěvujete obecnější konference zaměřené na digitální marketing či marketing jako takový?
  5. Navštěvujete konference jen ve vaší zemi nebo občas cestujete do zahraničí? Jaké jsou motivace navštěvovat konference v zahraničí, kde jsou často náklady nezanedbatelně vyšší?
  6. Navštěvujete většinou ověřené akce se stabilní značkou, nebo rád zkoušíte nově vznikající, menší konference?
  7. Pro agentury: Jak vypadá proces výběru konferencí pro vaše zaměstnance? Mají specialisté nějaký vliv na to, na jakou konferenci pojedou? Stává se, že přijdou a sami chtějí být někam posláni? A dějí se obecně nějaké procesy po konferenci? Používáte např. obsah získaný na akci pro vlastní propagaci? Snažíte se integrovat získané know-how do procesů agentury?
  8. Představte si, že jste nyní na webové stránce náhodné konference a přemýšlíte o nákupu lístku. Co je pro vás v tuto chvíli nejdůležitější?
  9. Program v jednom sálu nebo vícero přednášek v jeden čas na různých místnostech?
  10. Jak má z vašeho pohledu vypadat ideální přednáška?
  11. Měla by být především inspirativní a motivační, nebo by spíše měla nabízet praktické tipy, know-how, nová data či případové studie?
  12. Snažíte se zapracovat know-how získané z přednášek a workshopů zapracovat do svých procesů? Jak často konference takové know-how nabídne?
  13. Jaký je vlastně váš obecný názor na konference v dnešní době? Všichni víme, že na internetu je nepřeberné množství obsahu dostupného zdarma (blogy, sociální sítě, magazíny, …). Hrají konference stále roli nositele nových trendů a know-how, nebo jsou pro vás zajímavé úplně z jiného důvodu? A mají konference vůbec potenciál být hlavním zdrojem zmiňovaných trendů a know-how?
  14. Jak vnímáte ceny konferencí? Kolik běžně platíte za vstupenku a kolik byste zaplatil maximálně? Cítíte nějaké rozdíly mezi konferencemi, které stojí například 100 liber a konferencemi za 500 nebo dokonce 1 000 liber?
  15. Měly by být na konferencích workshopy? Jak mají vypadat? Mají běžet paralelně s programem nebo mají být raději o den dříve?
  16. Jaký je váš názor na případové studie? Jsou přínosné? A pokud ano, v jaké formě? Pokud ne, proč?
  17. Co byste chtěl/a na konferenci dělat po skončení přednášek a workshopů? Co by mělo být náplní večerních party, má se organizátor nějak aktivně angažovat v networkingu?
  18. Možná se to zdá vtipné, nicméně i jídlo musí být součástí výzkumu. Je podle vás catering důležitou součástí konference?
  19. Co si vybavíte, když se řekne – malé detaily, které mne na akci potěší?
  20. Co se vám naposledy na nějaké konferenci skutečně nelíbilo?
  21. Mohl/a byste nám doporučit nějaké řečníky či marketéry, kteří dělají opravdu hodně pokročilé věci? Pokud vás nikdo nepadá, jsou nějaká témata, která byste rád/a na konferenci slyšel?

Spousta lidí, a dokonce i organizátorů
má tendenci preference návštěvníků velmi zjednodušovat.

A tak jsou schopni bez hlubší úvahy říct třeba toto: „Já si myslím, že lidé chodí na konference kvůli kontaktům.“ Nicméně takový výrok je přinejmenším nesprávný. Už teď, kdy mám za sebou první třetinu rozhovorů, vidím, že jsou různé skupiny lidí, kteří mají naprosto rozdílné důvody k účasti. A s důvody se pojí také rozdílné vnímání ceny, délky konference, typu přednášek a spousty dalších parametrů.

Interview with Ned Poulter

Na rozhovory máme většinou dostatek času, a tak se stává, že se v diskuzi často zasekneme na poměrně dlouhou dobu nad úvahami o tématech, která mě enormně zajímají a už delší dobu na ně hledám odpověď:

  • Chtějí lidé skutečně pokročilý obsah, nebo vlastně tajně doufají ve všeřešící motivační formule či zkratky ke štěstí typu = 5 tipů obsahu, které byste měli sdílet na sociálních sítích.
  • Má být cílem akce jen udělat show a zapůsobit na lidi, nebo se s tímto faktem odborná konference nemá spokojit a přemýšlet především o tom, jak nabídnout účastníkům trvalejší hodnoty (ať už je to skutečně skvělý obsah nebo kontakty).
  • Věří velmi zkušení marketéři, že se na konferenci mohou něco naučit, nebo již ztratili iluze a chodí tam z jiných důvodů?
  • Uvědomují si účastníci, že konference jako řečníky často vybírají své sponzory, spřátelené agentury, nebo si dokonce od řečníků nechávají přímo zaplatit za možnost přednášet? Vnímají to jako velký problém?
  • Jdou lidé po známých jménech nebo po tématech, které aktuálně řeší? Jsou pro někoho známí přednášející naopak důvodem k neúčasti, protože je již slyšeli mnohokrát?
  • Vnímají lidé levné akce automaticky jako méně přínosné a horší?
  • Jak lidé vnímají ty nejdražší akce v oboru? Jako ty nejlepší?

 

A co je na tom všem nejzajímavější?

Až posbíráme všechna data a podrobíme je detailní analýze (což nám zabere nějakých 300 hodin práce), opět nabídneme všechny výsledky zdarma ke stažení. Věřím, že investovaný čas pomůže nejen Marketing Festivalu, ale opět zvýší kvalitu i jiných konferencí a akcí. Vždyť na nich trávíme tolik času.

Pokud si chcete být jistí tím, že vám nic neunikne,
sledujte mě (Twitter, LinkedIn) nebo Marketing Festival (Twitter, LinkedIn) na některé ze sociálních sítí.

Hezký den přeje Jindra Fáborský

 

 

2 Comments

  1. Super článek, vlastně jsem zrovna stejné téma otevřel do HR odvětví dnes na LinkedInu. Ač samozřejmě nevěřím, že výsledky budou tak skvělé jako u přímého dotazování, navíc od elity v oblasti, myslím, že by to mohlo dát také určitý vhled do českého konferenčního rybníčku.

    http://linkd.in/1BGvYC4 – pokud máte chuť, budu rád za váš osobní názor či názor firmy, kterou zastupujete

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *