Mých 8 praktických marketingových rad ze společné přednášky s Honzou Kvasničkou na VŠB

Na čtvrtek 28.3. jsme si společně s Honzou Kvasničkou připravili dvoupřednášku pojmenovanou jako 15+1 praktických marketingových tipů pro posluchače na Vysoké škole Báňské v Ostravě. V tomto článku se rozepisuji svých 8 rad z oblasti internetového marketingu, sociálních sítí a PPC reklamy. Nutno podotknout, že přednáška byla cílena spíše na méně zkušené zájemce o marketing, na studenty a drobnější podnikatele. Pokud spravujete kampaně každý den a hrajete si s obrovskými rozpočty, inspiraci v tomto článku tentokrát nehledejte.

15+1 marketingových tipů na VŠB v Ostravě

Proč jsou typy číslované nepravidelně? V přednášce jsme se střídali s Honzou vždy po dvou tipech. Mé číslování v tomto článku odpovídá číslování tipů v prezentaci. Mimochodem, přečtěte si dalších 8 tipů z této přednášky od Honzy Kvasničky.

3. Vytvářejte napětí, nechte lidi těšit se

Nový projekt, firma nebo otevření prodeje vstupenek na vámi pořádanou akci se nestane jen tak z ničeho nic. Vyžaduje to dlouhodobé přípravy. A stejně tak byste měli přistupovat ke komunikaci. Najděte publikum už od prvního dne příprav a využijte všech činností okolo příprav jako váš komunikační obsah. Stavíte eshop a chcete jej spustit přesně za 4 měsíce? Mluvte o něm, blogujte, ukažte první grafický návrh, žádejte lidi o zpětnou vazbu, nechte je vidět do zákulisí. Chystáte s kapelou novou desku? Dokumentujte a mluvte o tom od první chvíle a zapojte lidi. Nechte vaše fanoušky navrhnout grafiku bookletu, nechte je hlasovat o nejlepší verzi a tu nakonec použijte. Je to jen o představivosti a chuti. V době spuštění projektu budete mít slušnou frontu lidí u dveří.

4. Měřte efekt sociálních sítí, emailů …

Technicky naprosto triviální, prakticky však stále téměř nikdo nedělá a nedodržuje. Važte si dat, které můžete díky internetu získat a nastavte si procesy pro jejich sběr. Každý status, sdělení nebo aplikace na sociálních sítích bude přivádět jiný počet, docela různých návštěvníků na web. Začněte data důsledně sbírat a měřit skrze značení odkazů (Google URL Builder). Než se pustíte do jakékoli interpretace dat z Google Analytics, věnujte alespoň nějaký čas studiu této problematiky. Může totiž dojít k zásadní desinterpretaci. No však se podívejte například na záznam přednášky Honzy Tichého.

7. Vylepšete jednoduše svůj emailing

Na nástroje v internetovém marketingu je třeba nahlížet v kontextu jejich nákladů a potenciálních výnosů. Základní personalizace emailů je radou pro začátečníky. Přinese mnoho užitku s minimálním úsilím, a přesto je opět velmi zanedbávána. Obecně pokud mám 1 000 jmen a emailů, seženu brigádníka, který mi daná jména vyskloňuje. Nová data zkontroluji a importuji do své mailingové služby (Mailchimp, SmartEmailing). V nástroji pak přes proměnou jednoduše pracuji s vyskloňovaným jménem.

8. Oslovte emailovou databázi na Facebooku

Právě před pár dny jsem na svém blogu zveřejnil jednoduchý návod, jak reklamy na Facebooku zacílit na uživatele z vašeho seznamů emailů. Najdete jej na zde se všemi výhodami a nevýhodami.

11. PPC reklama (Google Adwords) 3x jinak pro vaše podnikání

Zvyšování tržeb, obecněji plnění cílů nebo případně jen přivádění návštěvnosti je první a základní způsob využití PPC reklamy ve vyhledávání (Google Adwords, Seznam Sklik). Investici do PPC můžete však zužitkovat i pro získání klíčových dat:

2. způsob – získáváme dat o objemu a struktuře vyhledávání na trhu

Pokud si zaplatíte reklamu na nějaké klíčové slovo, získáte po určitém čase velmi detailní informace v podobě konkrétních vyhledávacích dotazů a jejich počtu vyhledávání. Možná zjistíte, že vaše produkty uživatelé nazývají úplně jinak než vy, a navíc je vyhledávají s jinou intenzitou. PPC reklama mj. nabízí velmi hodnotná data pro SEO.

3. způsob – testujeme hypotézu

Chcete přijít s novým produktem na trh a nejste si jisti poptávkou? Je jedno zdali se jedná o novou fakturační službu nebo třeba prodej triček. Doporučuji investovat do prvotního vytvoření prototypu webové stránky nabízející imaginární produkt a následného nasměrování PPC reklamy na vámi předpokládaná výnosná klíčová slova. S tím souvisí přesné měření skrze Google Analytics. Měřte (ideálně pomocí eventů) prokliků na stránce a vyjádřete konverzní poměr (v tuto chvíli „Návštěvy, které klikli na tlačítko koupit / Všechny návštěvy“). Získáte poměrně přesnou představu o hladu po vašem novém projektu. Mimochodem, přemýšlejte jak toto celé využít s ohledem na tip č. 3 z této prezentace.

12. Google Adwords Remarketing 2.0.

Google Adwords. Facebook Ads. Sociální sítě. Remarketing a opětovné oslovení uživatelů, kteří projeví zájem o vaše produkty. To vše jsou nástroje. Váš repertoár v pozici marketéra. Způsob a nakonec i úspěch využití nástroje (rentabilita investice) závisí na vašich zkušenostech ale také představivosti a píli. Právě remarketing v základu oslovuje bannerem všechnu návštěvnost, která kdy přišla na váš web. Při správném uchopení umí však vyřešit konkrétní slabé místo vašeho podnikání. Namátkou může remarketing při správném nastavení oslovit bannery:

  • Všechny, kdo kdy přišli na vaše stránky
  • Všechny, kteří navštívili konkrétní kategorii eshopu
  • Všichni, kteří vložili zboží do košíku, ale nedokončili nákup
  • Již získané zákazníky s nabídkou dalších / doplňujících služeb (cross-selling)
  • Uživatele, kterým expiruje vaše služba
  • Čtenáře konkrétní sekce či dokonce konkrétního článku vašeho blogu
  • Uživatele, kteří si před x dny stáhli z vaší stránky váš životopis …. apod.

Pokud se chcete seznámit s technologií remarketingu, doporučuji skvělé instruktážní video Google zdarma a v češtině. 

15. Využívejte vlastní proměnné v Google Analytics

Prozkoumejte pokročilé vlastnosti Google Analytics, určitě se to vyplatí. Víte, že u webové aplikace dokážete v Analytics zvlášť sledovat uživatele dle typu balíčku, který mají? Můžete odlišit uživatele trial a standardní verze od běžných návštěvníků, kteří zatím nejsou vašimi zákazníky. U eshopu si zase můžete odlišit zákazníky např. dle pohlaví. To všechno mohou být zajímavá a využitelná data. Vše je popsané v nápovědě pod tématem vlastních proměnných – customvariables.

16. Vzdělávejte se

Osobně považuji za klíčové investovat do sebevzdělání. Existuje spousta vzdělávacích zdrojů (školení, přednášky, knihy, blogy, záznamy youtube, ebooky, sociální sítě, …), stačí si vybrat ten aktuálně relevantní a přínosný pro vás a pustit se do toho. Zrovna včera jsem byl na školení Google Analytics 2 u Pavla Jaška v Dobrém webu a nemohu si vynachválit. Investice kolem 3000 Kč do školení se vám několikanásobně vrátí, když se posunete v uvažování o tématu o několik mil dopředu. Před pár dny jsem zveřejnil seznam různých vzdělávacích aktivit. Jednu si vyberte a pusťte se do toho.