Potkávám mnoho marketérů, konzultantů, internetových podnikatelů, začínajících či pokročilých startuperů, lidí, kteří prošli všemožnými mentoringy, coachingy, Starcuby, inkubátory. Víceméně se všichni točí okolo nějakých webových projektů, internetových obchodů či aplikací. Nakupují nebo se snaží nakupovat PPCčka, sea, sociální sítě a všichni mají Google Analytics. A co tak pozorouji, většina se bohužel dělí na dvě skupiny.
Jedni si vystačí se sledováním metriky počtu návštěv. Ano, bohužel. Druzí Analytics nějak využívají a na základě dat činí rozhodnutí pro své podnikání nebo podnikání klienta. Bohužel však většinou nerozumí drtivé většině metrik (míra opouštění, strávený čas na stránce, vracející se návštěvník), měří špatně konverzní poměr (neberou například v úvahu již zaregistrované uživatele) a už vůbec nevyužívají jen trochu pokročilé nástroje (filtry, události, cíle, pokročilé segmenty, vlastní reporty). A obě tyto skupiny mají obrovskou averzi ke studiu a doplnění těchto klíčových znalostí.
Znalost webové analytiky by měla být pro online marketéra absolutním základem. Enormě ji potřebuje člověk, který rozhoduje o investicích do jednotlivých kanálů, správce PPC kampaní, linkbuilder, social media guru nebo třeba specialista na emailing. Její dobrou znalost doporučuji i klientům – lidem, kteří spolupracují s agenturou, najímají freelancery, nebo nějak jinak rozvíjí svůj business na internetu. Aspoň tak nenaletí jednomu z šarlatánů.
Nepředpokládám, že současný stav vědění o analytice nějak výrazně zlepším, i tak to ale musím zkusit. Připravil jsem několik tipů na doplnění znalostí o Google Analytics a webové analytice. Budu rád, když poslouží:
Právě pro ty, kteří si myslí, že umí interpretovat metriky engagemnetu (čas strávený na stránce, počet projitých stránek, míra opouštění, míra odchodu) a nejen pro ně je určena přednáška Honzy Tichého. Honza o technických limitech GA často mluví a stejně je o tom pořád tak nízké povědomí. Důkazem budiž, když mi sem tam přijde report od nějaké agentury ve které je výrazně upozorněno, že lidé na (jednostránkovém) webu tráví skutečně málo času. Začněte své studium záznamem Honzovy přednášky, kterou máme ve skvělé obrazové i zvukové kvalitě.
Vaším očím by neměl uniknout ani záznam z Honzova webináře o Universal Analytics.
Ano. Webová Analytika 2.0 je ta kniha, která stála na počátku mého krásného vztahu s Google Analytics a daty internetového podnikání obecně. Její autor a můj velký oblíbenec Avinash Kaushik adresoval knihu začátečníkům i velmi pokročilým zájemcům o Google Analytics. Kniha není z nejlevnějších, ale je snad nejlepší, kterou jsem o internetovém marketingu četl. Vyšla v češtině a je běžně k dostání. Avinash má rovněž opravdu obdivuhodný blog. Některé z jeho článků mají třeba 25 stránek a jsou prostě boží. Doporučuji se zajímat.
Před pár dny jsem opět žasl nad různými pokročilými aspekty Google Analytics. A tentokrát to měl na svědomí Pavel Jašek. Zaplatil jsem si jeho školení Google Analytics pro pokročilé v Dobrém Webu a prožil jsem tak opravdu skvělý den. Pavel je výborný lektor a především potom expert na tuto oblast. Pokud se chcete naučit maximum a chcete si být jistí rozhodnutími, které činíte na základě Analyticsu, investice do školení se vám vyplatí. Je škoda, že někomu připadají ty 3-4 tisíce za školení jako velká částka. Já hodnotu tohoto konkrétního školení hodnotím na tak 2x tolik.
Google Analytics z různých úhlů pohledu rozebrali i v olomouckém JsmeMarketingu. Velmi pozitivně mne překvapil kamarád Adam Jurák, který předvedl dost možná jednu z nejlepších přednášek v celé historii olomouckého vzdělávacího projektu. Adam splňuje dvě podmínky. Za prvé má dobré znalosti problematiky a evidentně přistupuje k online marketingu sportobchodu velmi svědomitě a spolehlivě. Za druhé se o své poznatky chce podělit a to je skvělé. Jeho prezentace stojí za shlédnutí a několik minut vašeho drahoceného času. Mě Adam zase posunul ve vnímání toho, jak má vypadat přínosná přednáška o internetovém marketingu. Více takových!
Přeji mnoho nových znalostí v tomto důležitém oboru.
Už docela dlouhou dobu oceňuji tvorbu Richarda Shottona. A mám pocit, že by se jí…
Už je to dlouho, co jsem měl chuť napsat něco osobnějšího. Všechny posty, včetně těch,…
Už 3 roky natáčíme a postupně vylepšujeme naše kurzy digitálního marketingu Digisemestr Online. Moje vize…
Na trhu existuje nesčetné množství školení, webinářů či přednášek k různým oborům digitálního marketingu. Zároveň…
Digisemestr na živo mi chybí. Je to projekt, který mi dává obrovský smysl a nabíjí…
Za svou kariéru jsem viděl již vícekrát, jaký dopad na naši marketingovou scénu může mít…
View Comments
Pravdu díš Jindro .. webová analytika mezi klienty a "běžnými markeťáky" v ČR snad není ještě ani v plínách, ale spíš ve stádiu embrya. Ze strany agentur vůči klientům je to spíše jedna velká opíječka rohlikem než rozumná práce s daty s nějakým nadhledem a dobrými úmysly :-)
U @jantichy doporučuju se nezastavit jen u online zdrojů, ale jít si jeho školení poslechnout naživo, já jsem byl už dvakrát a nelituju :-) (poslední recenze http://www.lukaspitra.cz/skoleni-google-analytics-od-jantichy/ )
Zrovna včera mi psala nějaká paní, jestli bych se jim nepodíval na PPC kampaně, že není s jejich výkonem spokojená. Zřídila mi přístup do Skliku, AdWords i Analytics. V samotných kampaních jsem na první pohled neobjevil nějaké výrazné nedostatky, tak jsem chtěl jít hlouběji v Analyticsu. Jaké to překvapení mě čekalo, když v něm nebylo nastaveno ani sledování elektronického obchodu. Na to jsem dostal odpověď, že e-shop je nový, jede teprve dva měsíce. A náklady do obou kanálů? Skoro 50 000Kč ... někdy mi opravdu zůstává rozum stát.
souhlasím s Jindrou i Lukášem. Školení Honzy Tichého jsem se taky účastnil a můžu doporučit, na školení Pavla Jaška se chystám, až chytnu vhodný termín.
Taky bych ještě doporučil knížku "Výkonnostní marketing s Google Analytics" od tří autorů: Tonkin, Whitmore, Cutroni. Vyšla u cPressu a je taky ještě k sehnání.
díky za tip na další knihu
Hezké shrnutí důležitých videí, kurzů a knížek o GA. Přesvědčil jsi mě svým článkem, že stojí za to dočíst knihu Webová analytika 2.0.
Co se týká Adama, musím s Tebou jen souhlasit. Jeho přednáška obsahovala spousty zajímavých informací, které jsem doteď vůbec neznal.
Velmi zajímavé shrnutí díky za něj. Utvrdilo mě v mém rozhodnutí zúčasnit se školení GA. A nakoupit knihy ;-)
Článkom si ma motivoval ku kúpe knihy, rozmýšlam aj nad školením. Práca s dátami je veľmi dôležitá a veľa eshopov (webov celkovo) jej prikladá len minimálnu dôležitosť, čo je veľká chyba.
Heh - všechny zdroje jsem viděl a četl a obě školení od Pavla Jaška mám za sebou - asi nebudu takový looser. Pěkné shrnutí, pod které se můžu podepsat.
Ahoj,
rád bych se zeptal jestli neexistuje nějaká novější kniha než webová analytika 2.0? Přece jen rok 2011 není nejnovější. Popř. jestli je její přínos i tak velký? Mam za sebou školení Honzy Tichého a spousty článků na různých blozích. Díky za odpověď