Categories: Digitální marketing

Trh s ničím: Chtějí lidé špičkový produkt?

V poslední době mě zaujalo několik případů, kdy lidé na internetu dobrovolně platí za něco, co se dá stěží popsat jako “dobrý produkt”.

Takové projekty se často vysmívají podnikatelským příručkám i zdravému rozumu, a jasně dokládají, že marketing dokáže vytvořit poptávku i po… ničem. Pojďme se na pár příkladů podívat.

NoPhone & NoPhone Air

V říjnu 2014 vstupují na Kickstarter Van Gould and Chris Sheldon se svou plastovou destičkou za 12 dolarů s názvem NoPhone. Tímto způsobem chtějí poukázat na problém se závislostí lidí na chytrých telefonech. Po čtrnácti dnech kampaň končí s úspěšně financovaným projektem a 20 000 USD.

Z původního vtipu se pomalu stává seriózní záležitost. Půl roku po kampani server PhoneArena.com informuje, že se z NoPhone stává full-time business, a spouští internetový obchod. V rámci otevření online obchodu teď navíc nabízí 20% slevu. Zanedlouho potom NoPhone LLC se svým produktem vstupuje na Amazon.

O rok později, 8. dubna 2016, se společnost posouvá zase o kus dále. Borci v investorské televizní show Shark Tank požadují 30 000 USD za 15% podíl ve firmě. Investici sice nedostanou, ale určitě doporučuji podívat se na jejich prezentaci i pročíst si reakci investorů.

Na konci roku 2016 prozrazují dosavadní celkovou tržbu 42 000 amerických dolarů. To samozřejmě znamená, že se nejedná o nějakou podstatnou ekonomickou aktivitu. Na druhou stranu berte v potaz výrobní náklady jednoho kusu a především: hodnota PR (AVE) podstatně převyšuje přímý finanční výnos podnikání (viz ukázka mediálních výstupů). Všechnu tu pozornost lze využít k rozšiřování produktové řady (NoTablet, …). Mohlo by se jim podařit vydat úspěšnou knihu, případně vydělávat peníze přednášením na světových konferencích.

Celková hodnota (prodej + hodnota mediálních výstupů), kterou se dvojici podařilo získat z produktu, který má takřka nulovou hodnotu, rozhodně stojí za pozornost. 

Poslední novinkou společnosti, vydanou minulý měsíc, je dlouho vyvíjený NoPhone Air:

Pošlete mi peníze a já si udělám salát

NoPhone budou ještě ekonomové a marketéři schopni nějak vysvětlit. Dárek, vtip nebo upozornění pro vašeho milého/milou, že svůj telefon používá i v situacích, kdy by se mohl(a) věnovat třeba něčemu jinému (např. vám?).

Photo credit: Original Kickstarter campaign, http://www.kickstarter.com/projects/zackdangerbrown/potato-salad

Složitější problém k vysvětlení přichází, když si lidé za své peníze nekupují skutečně vůbec nic. Žádný předmět, ani jeho obal, dokonce ani vtipný dárek. V červenci 2014 vybral Zack Danger Brown na Kickstarteru téměř 55 500 USD z původně požadovaných 10 USD na to, aby si mohl udělat chutný bramborový salát.

Tohle doporučuji trošku prostudovat a podívat se, jak to celé pokračovalo. Hned po skončení se začaly objevovat desítky klonů, jejichž autoři “také chtěli vydělat desítky tisíc dolarů bez práce”. Ukázalo se ale, že když nejste první a jenom kopírujete, budete tak akorát pro smích.

Budou vám lidé chtít platit za to, že vykopete velkou díru do země?

Podnikatelské příručky už od nepaměti radí, ať nejdříve prozkoumáte potřeby lidí. Běžte ven a ptejte se lidí, zda by za váš produkt zaplatili. Těžko však jakýkoli průzkum odhadne, že by lidé byli ochotni zaplatit někomu za to, že bude kopat díru do země a bude to streamovat online.

To přesně se podařilo lidem stojícím za Cards against Humanity. Na oslavu Black Friday spustili svůj projekt Holiday Hole, jehož princip byl jednoduchý: posílejte peníze a my budeme hloubit díru a vysílat to online. Bez vyššího principu.

Za jedno páteční odpoledne vybrali 100 000 dolarů a rovněž získali obrovské mediální pokrytí. Našli se i takoví, kteří na projekt přispěli až 1000 dolarů.

Vtip: Prodáváme 1L vody za 11 USD…. Moment…

Nepřímo s výše uvedeným souvisí i tenhle vtípek na adresu výrobků, které jsou sice předražené, ale zato jsou baleny ručně a vyrobeny starými, poctivými metodami.

Berte to jako takovou tečku za článkem. Timmy Brothers mě baví. Dobře ukazují, jak ověsit marketingovýma pindama a storytellingem produkt, který sám o sobě žádnou konkurenční výhodu nemá.

Pro marketéry (ale s tím prosím opatrně) výborné výukové video, pro všechny ostatní sranda a dobrý důvod k zamyšlení…. I v česku se občas prodává litr vody za 150 korun! Ale to “není obyčejná voda, kterou si koupíte v běžném obchodě”…

Hezký den všem…

Za úvodní fotografii děkuji Neil Tackaberry, https://www.flickr.com/photos/23629083@N03/14827389479/ 

Jindřich Fáborský

Už léta svými projekty zvedá úroveň marketingového vzdělávání v Česku. Založil Marketing Festival, Digisemestr a v minulosti spoluzaložil veletrh Reshoper, který byl v roce 2021 úspěšně prodán Shoptetu. Mimo jiné se pracovně věnuje tvorbě videí. Stará se o natáčení a zpracování velké většiny přednášek Digisemestru Online.

Recent Posts

Proč by marketéři měli znát a využívat poznatky Richarda Shottona?

Už docela dlouhou dobu oceňuji tvorbu Richarda Shottona. A mám pocit, že by se jí…

1 rokem ago

Moc díky za Digisemestr 2022. Byl pro mě důležitější, než se zdá

Už je to dlouho, co jsem měl chuť napsat něco osobnějšího. Všechny posty, včetně těch,…

2 roky ago

Natáčíme nejnabušenější online kurz budování značky v ČR

Už 3 roky natáčíme a postupně vylepšujeme naše kurzy digitálního marketingu Digisemestr Online. Moje vize…

3 roky ago

Kde získat pevný základ vzdělání v digitálním marketingu?

Na trhu existuje nesčetné množství školení, webinářů či přednášek k různým oborům digitálního marketingu. Zároveň…

3 roky ago

Další offline Digisemestr bude na podzim 2022

Digisemestr na živo mi chybí. Je to projekt, který mi dává obrovský smysl a nabíjí…

3 roky ago

Změní náš kurz český trh PPC reklamy?

Za svou kariéru jsem viděl již vícekrát, jaký dopad na naši marketingovou scénu může mít…

4 roky ago