Při studiu internetového marketingu preferujte kvalitu

„Při studiu internetového marketingu, a vlastně jakéhokoli oboru, preferujte kvalitu nad kvantitou.“, tak znělo mé zdánlivě banální sdělení přednášky na sobotní konferenci pro podnikatele UP Business Camp 2013. Co tím myslím? Internet je plný článků, videí, ebooků a cílem drtivé většiny z nich není vzdělávat, přinášet nové informace, ale vydělat peníze, získat e-mailovou adresu nebo aspoň nějakou tu návštěvnost z vyhledávačů. V mé firmě i na univeritě pozoruji růst marketérů a všímám si, že se viditelně posunují jen ti, kteří dokáži rozlišit přínosný obsah od „content spamu“. Jen ti, kteří studují kvalitní obsah a učí se od skutečných odborníků a ignorují 99 % informací, které jsou bezcenné, neaktuální či nepodložené blbosti.


Pokud si najdete první náhodný článek o marketingu sociálních sítích, zřejmě se dočtete, že si máte založit Facebook stránku, postovat příspěvky, poprosit lidi, aby je sdíleli, a tak zvýšit svoje tržby. Přijde vám to přínosné? Nemělo by. A přesto má coach Anetta 35 000 fanoušků na Facebooku. Proč je tolik článků bez hodnoty? Content marketing začíná být trendy, ale kvantita bohužel hraje v mnoha „strategiích“ prim. V dnešní globalizované době není problém nechat si napsat na míru 1000 kvalitních článků o marketingu pro váš blog za 200 Kč. A máte je do několika dní. Pokud chcete kvantitu informací, sledujte Jeffa Bulasse, který vám co 15 minut s přesností na vteřinu nějaký ten balast tweetne. Skoro 200 000 lidí si jeho obsah evidentně užívá a učí se každý den spoustu nových dovedností. A nebo ne? Facebook SPAM a falešné twitter účty jsou dnes docela velký business. A kdo nerozpozná spam, prohraje. Lidé dnes nemají čas ověřovat, zdali je někdo skutečně dobrý nebo byl podvodně vytvořen za včerejší odpoledne a 68 dolarů. Mimochodem velmi, velmi dobrý článek.

Je to problém měkkých oborů s nízkou hranicí vstupu na trh, jako je právě internetový markeitng. Stačí, že si přečtete dva články a obsah knihy „online marketing for dummies“ a už už můžete chystat vlastní školení. Nebo ješte lépe natočit video o tom, že jste na váš blog napsali blogpost, o tom jak dělat marketing zdarma. Mnoho klientů vaši neznalost neprokoukne. Chcete to tak dělat? Vidíte v tomhle přínos pro společnost? Doufám, že ne. Abyste byli dobrými marketéry, ať už zaměstnanci či podnikateli, musíte se učit z kvalitních zdrojů a několik takových představuji v následujících řádcích. Pokud se vám nechtějí číst, projděte si prezentaci pod tímto odstavcem.

Zdroje, myšlenky a lidi, které považuji za hodné studia a šíření. Lidé, kteří se orientují na kvalitu a nespamují nás nesmysly. 

Marka Prokopa asi mí čtenáři blogu znají. I když kdo ví, na konferenci UP Business Camp jej znalo podle mého průzkumu asi jen 20 % lidí. Pokud jste někdy zavadili o SEO, o marketing spojený s internetovými vyhledávači a jméno Marka Prokopa vám nic neříká, tuto svou chybu rychle napravte. Marek je ohromě moudrý člověk, který se v oboru přímo či nepřímo pohybuje od raných 90. let. Není to jeden z „odborníků“, kteří vznikli za minulé odpoledne. Vojtu Ročka mám rád pro jeho znalosti využití dat v marketingu a podnikání. A o data půjde, vězte, v marketingu v příštích pár letech především. Vojta bude mít 23.10. přednášku v Brně. Karel „Mindless“ Novotný je člověk z klasické reklamní branže, kde má 15 let zkušeností. Je to další z těch, kteří mají obrovský nadhled a jejich consulting propojuje marketing, reklamu a business. Přihlašte se na jendo z jeho vystoupení.

Pokud vás bere PPC reklama nebo dokonce spravujete klientům nějaké kampaně v Google Adwords/Seznam Skliku nesmíte minout Roberta Štípka, podle mého jednoho z nejzkušenějších lidí v ČR. Ani Robert ani Ondřej Sláma nejsou příliš vidět na veřejnosti – neobjíždí tolik konferencí a místo toho pracují a věnují se klientům. Ondra nepochybně rozumí PPC reklamě mnohem více než já. S Ondrou spolupracuji na výrobě ebooku pro účastníky Marketing Festivalu a jeho kapitola se mi ale líbila natolik, že ji dávám k přečtení již teď: Když se tabulky smíří se značkou. Skvělé. A pokud chcete jít v PPC ještě dál, Frederick Valleys píše opravdu hodně, hodně pokročilé články např. o využití Adwords Scripts. Jeden můj známý mi nedávno doporučil Tima Leightona BoycePrý je to takový britský Marek Prokop. Nějakou dobu jej sleduji a je to skutečně zajímavý a galantní odborník. Škoda jen, že docela nerad přednáší, a tak nám účast na Marketing Festivalu odmítl.

Dostáváme se do oblasti webové analytiky. Moje nejoblíbenější hvězda je stejně Avinash Kaushik. Často doporučuji jeho knihu Webová analytika 2.0., jejíž veškeré zisky jsou mimochodem věnované na charitu. Avinash je skutečný odborník. Jeho blogové články mají často 20 a více stran a máte vůbec problém je přečíst. I Justinu Cutronimu vyšla v ČR kniha: Výkonnostní marketing s Google Analytics. Pod jeho taktovkou teď také vznikl měsíční online kurz Google Analytics zdarma. Určitě vyzkoušejte. V české kotlině je můj nejoblíbenější odborník na webovou analytiku Pavel Jašek. Byl jsem nadšený jeho školením pro pokročilé a naprosto nepochybuji o jeho znalostech. Jan Tichý je hned druhé jméno, které mi přijde na mysl. Rovněž nabízí velmi kvalitní školení, nebo se můžete alespoň podívat na záznam z jeho přednášky u nás v Olomouci. Určitě vám zboří pár mýtů o Google Analytics! Phil Pearce je potom moje hvězda v oblasti PPC a analyiky z Velké Británie. Občas spolu konzultujeme některé věci a mám problémy porozumět. On je jiná liga. Pokud chcete být dobří, musíte takové lidi sledovat. Koneckonců, přečtěte si rozhovor Petry Větrovské právě s Philem. Annie Cushing jsem potkal v USA na konferenci. Bohužel jediná z žen v mém výpisu. Annie má v popisu „making data sexy“ a nejde jen o webová data. Navštivte sem tam její blog Annielytics. Do této skupiny patří také Marek Mahdal, který mne učaroval svým článkem a přednáškou „Kolko stojí zákazník startupu„. Je to podle mě asi nejlepší článek o analytice startupu, který jsem v životě četl. Můžete se podívat i na záznam z jeho řeči. Pokud máte internetový startup, bez tohoto článků nemůžete být. A vlastně i pokud žádný startup nemáte. Posledním jménem je Thomas Beakdal, jehož článek o budoucnosti atribučních modelů je boží.

To jsou lidé, od kterých je radno se učit. To jsou články, které označuji jako povinnou literaturu. Samozřejmě se nejedná o úplný výčet lidí, které uznávám – takový list by byl mnohem delší a nevešel by se do 20minutové přednášky. Máte-li doporučení na jména a články, které uznáváte vy sami a myslíte, že je jejich obsah skutečně objektivně přínosý, napište je do komentářů.

Krásný den přeji.

Jindřich Fáborský

Už léta svými projekty zvedá úroveň marketingového vzdělávání v Česku. Založil Marketing Festival, Digisemestr a v minulosti spoluzaložil veletrh Reshoper, který byl v roce 2021 úspěšně prodán Shoptetu. Mimo jiné se pracovně věnuje tvorbě videí. Stará se o natáčení a zpracování velké většiny přednášek Digisemestru Online.

View Comments

Recent Posts

Proč by marketéři měli znát a využívat poznatky Richarda Shottona?

Už docela dlouhou dobu oceňuji tvorbu Richarda Shottona. A mám pocit, že by se jí…

1 rokem ago

Moc díky za Digisemestr 2022. Byl pro mě důležitější, než se zdá

Už je to dlouho, co jsem měl chuť napsat něco osobnějšího. Všechny posty, včetně těch,…

2 roky ago

Natáčíme nejnabušenější online kurz budování značky v ČR

Už 3 roky natáčíme a postupně vylepšujeme naše kurzy digitálního marketingu Digisemestr Online. Moje vize…

3 roky ago

Kde získat pevný základ vzdělání v digitálním marketingu?

Na trhu existuje nesčetné množství školení, webinářů či přednášek k různým oborům digitálního marketingu. Zároveň…

3 roky ago

Další offline Digisemestr bude na podzim 2022

Digisemestr na živo mi chybí. Je to projekt, který mi dává obrovský smysl a nabíjí…

3 roky ago

Změní náš kurz český trh PPC reklamy?

Za svou kariéru jsem viděl již vícekrát, jaký dopad na naši marketingovou scénu může mít…

4 roky ago