Úterní dopoledne (16.4.) jsem věnoval přednášce velmi vděčnému publiku. Společně s více než 80ti zástupci českých divadel a dalších kulturních organizací jsme se zamýšleli nad využitím internetového marketingu pro jejich účely (odkaz na akci). Tento článek shrnuje některé poznatky a tipy, na které jsem přišel v přípravě výukového materiálu. Poslouží zástupcům divadel, kulturních a případně neziskových organizací.
1. Začněte webovými stránkami
Máme-li přemýšlet nad marketingem na internetu, je nutné začít u webových stránek. Měly by být funkční, použitelné, aktuální, obsahově zajímavé a pokud možno – měly by podporovat (nebo alespoň umožňovat) prodej vstupenek. Namátkou jsem se podíval na několik českých divadel a nacházím základní nedostatky, ačkoliv nejsem ani trochu expert v oboru návrhu webu. Často mi dělá problém najít program nebo je naprosto neaktuální, neumím si najít vstupenky nebo informaci o rezervaci. A to všechno jsou stěžejní funkce webu divadla. Měly by dostat více prostoru než historie, partneři či fotogalerie.
Najměte si na web skutečné profíky. Profíky jako jako jsou Proof & Reason nebo BlueberryApps. Investujte do webu, který bude umět prodat vaše aktivity a bude připravený na mobilní telefony a tablety.
2. Upravte META informace stránek – základní SEO
U mnoha divadel jsem narazil na problém v popisu stránek META informacemi. Tag TITLE by měl kromě oficiálního názvu divadla ideálně obsahovat město, ve kterém divadlo působí. Zvýšíte tak šanci, že budete dohledatelní ve vyhledávači na obecnější dotazy tipu „Divadlo plzeň“ či „divadla program Plzeň“. Úpravám META informací se v prezentaci věnuji na slajdech 19 – 23. Pokud Vaše stránky lidé sdílí na Facebooku, doporučuji věnovat rovněž určitou pozornost nastavení Facebook OpenGraph tagů. Z pohledu marketéra je divadlo lokální business. A jako takový výrazně doporočuji registraci do Google Places for Business a udržování aktuálních a úplných informací.
3. Využívejte Google Analytics
Webové analytice jsem se detailněji věnoval v jednom z mých předchozích článků. O to víc mne překvapilo, že ani jedno z 3 náhodně vybraných divadel nemá na svých stránkách měřící kód Google Analytics. Jak tedy dokážete říci, jak si váš web vede tento rok vs. minulý? Jak dokážete určit, které sekce webu si lidé nejvíce prohlíží, nebo dokonce, která z vašich aktivit aktivně podporuje prodej lístků? Bez webové analytiky půjde na tyto otázky odpovědět jen horko těžko. Nastavení Google Analytics chtějte po firmě, která připravovala Váš web. A ještě lépe – o GA si nejdříve něco málo nastudujte.
4. Vyzkoušejte placenou reklamu – Facebook Ads pro lokální organizace
Správně navržená reklama na Facebooku může být pro propagaci zajímavého představení, promítání či hudebního festivalu velmi efektivní. Speciálně pro lokální organizace v menších městech (rozuměj mimo Prahu a Brno) bych doporučoval reklamu na Facebooku vyzkoušet. Pokud však chcete porovnat investici s výnosy v podobě prodaných lístků, neopomeňte bod č. 3 tohoto článku. Reklamě na Facebooku se v mé prezentaci věnuji na snímcích 37 až 47. Než se do experimentů s reklamou pustíte, doporučuji minimálně pročíst oficiální nápovědu.
5. Sociální sítě mohou pro kulturní organizaci fungovat – a prodávat
Ano, kolem sociálních sítích bylo, je a zřejmě ještě bude hodně povyku. Předtím než však zaregistrujete vaší galerii či divadlo na všemožné sociální sítě, protože je to přeci zdarma, přemýšlejte o nákladech a potenciálních výnosech správy každé z jednotlivých sítí. Na jednu stranu jsem přesvědčen, že takové lokální divadlo může prostřednictvím Facebooku velmi efektivně tvořit a prohlubovat vztah se zákazníky a může tak podpořit prodej vstupenek. Na druhou stranu to rozhodně nebude zadarmo. Minimálně potřebujete:
mít zápálení pro věc (správa Facebooku pro vás musí být radost a nikoliv povinnost)
vědět alespoň něco o sociálních sítích
dostatek času
Jistě chápete, že to zadarmo nebude. Z prezentace bych o sociálních sítích zmínil snímek č. 57 a 58. Spousta lidí/konzultantů vám řekne: Potřebujete kvalitní obsah. A právě snímek 58 ukazuje dobré příklady obsahu. Vidíte sami, že obsahem se ne vždy myslí dostatečně dlouhý popis produktu, v tomto případě divadelního představení, s nadprůměrnou kadencí klíčových slov. Snímek 59 pak souvisí s mou nedávnou přednáškou na VŠB v Ostravě, která by pro vás mimochodem rovněž mohla být užitečná.
Potřebujete s některým z těchto bodů poradit? Budu moc rád pracovat pro nějakou zajímavou kulturní organizaci. V případě zájmu využijte kontaktu.