O masivním rozvoji oboru digitálního, u nás častěji označovaného jako internetového, marketingu už dnes asi není sporu. Předpokládá se, že ve Velké Británii ukrojí v tomto roce investice do internetové reklamy 50 % ze všech výdajů do reklamy v zemi (15,8 miliardy liber za rok). A i když v ČR jsme zatím „jen“ na 20 procentech, není pochyb, že potřeba po absolventech se znalostmi digitálního marketingu zaznamená v příštích letech obrovský nárůst poptávky – ať už ze stran agentur, nebo koncových firem.
Už dnes mají zaměstnavatelé obrovský problém sehnat nové marketéry, do jejich vyškolení od píky se chce málokomu. Takřka každý týden se mě někdo z agenturního světa ptá, jestli nevím o nějakém člověku na PPC nebo sociální sítě. Ze strany studentů je navíc rozhodně cítit zájem patřičné znalosti a zkušenosti získat (viz např. počet přihlášených na mou stáž před nějakou dobou).
Domnívám se, že na trhu však chybí subjekt,
který ony znalosti v dostatečné kvantitě a především kvalitě nabídne.
Jistě mi dáte za pravdu, že české vysoké školy jsou až na malé výjimky hodně pozadu s adekvátní odpovědí na potřeby aktuálního trhu. Můžete namítat, že (především v Praze a v Brně) se každý týden koná hned několik seminářů, meet-upů či studentských konferencí na různá témata napříč digitálem.
A máte pravdu, koná.
Jejich úlohou ve vzdělávacím procesu je však z mého pohledu něco na pomezí rozšíření obzorů, potkání se s přáteli a odpolední zábavy. Všechny takové akce jsou fajn, mám je rád a pro studenty jsou skvělé.
Ale ani pravidelné navštěvování všech takových akcí však kvalitní znalostní základ pro vykonávání práce online marketéra nevytvoří.
Myslím si, že prvním důležitým krokem je odfiltrování balastu. Jak už jsem kdysi napsal – ne každý, kdo přednáší, je expert. Chce to vybrat opravdové profíky, kteří budou předávat znalosti, které skutečně mají.
Za druhé to chce studijní plán, který nabídne ucelený a kompletní pohled na současný digitální marketing. Od A do Z. Od základní terminologie, plánování kampaní, strategického myšlení, přes ovládnutí jednotlivých nástrojů jako Google Adwords, Facebook Ads (inzerce na Google a Facebook bude letos tvořit 50 % ze všech investic do digitálu v UK), webovou analytiku až po mediální trh a nákup médií.
Za třetí je důležité, aby měl projekt velký dopad na trh. Nenabízel vzdělání jen vybraným jednotkám, ale v ideálním případě několika stovkám každý semestr.
A přesně takový vzdělávací projekt bych rád studentům nabídl.
Marketing Festival je skvělý projekt, který dosáhl minimálně evropského věhlasu, ale tak trochu mě od začátku mrzí, že se nemůžeme více věnovat studentům. Z těchto důvodů spouštíme Digisemestr.
Digisemestr – pro koho, kde, jak, za kolik?
Studenti středních, vyšších nebo vysokých škol se budou moci přihlásit na jeden semestr studia, který se bude odehrávat v Brně v kampusu VUT. Plácli jsme si totiž s Vysokým učením technickým, kterému se celý koncept líbil a vyšel nám vstříc s výukovými prostory. Všechny semináře tak proběhnou v unikátní aule FEKT VUT, která poskytuje ideální zázemí pro celý koncept výuky – krásné prostředí, dostatek prostoru, kvalitní akustika a technické zázemí včetně wifi. Začínáme již tento podzim a kapacitu máme 250 studentů. Za cenu školného 3 790 Kč (konečná cena, nejsme plátci DPH) nabídneme studium, které převyšuje objem výuky semestru průměrného dálkového studia na vysoké škole. Hodinová dotace výuky digitálního semestru je totiž 104 hodin, každý týden bude učit někdo jiný. Počítám také s využitím kontaktů z Festivalu a na některou z hodin přivedu specialistu ze zahraničí. Výukové materiály budou tvořeny na míru Digitálnímu semestru.
Mimo to budeme studentům nabízet další možnosti rozvoje znalostí – dostanou od nás seznam doporučených materiálů, ve hře je také participace v Google Marketing Challenge, přístup do testovacích účtů reklamních platforem, e-mailingových nástrojů či webových analytik.
Osobně vidím v projektu mimo nosné výukové části i rozměr budování kontaktů a vytvoření dobré studijní party. Myslím, že v tomto bude Digitální semestr nabízet podobnou výhodu, jakou mají tradiční vysoké školy. Kontakty na 250 budoucích online marketérů z celé ČR se jistě budou hodit 🙂
Semestr bude zakončen (hodně) těžkou zkouškou. A když ji studenti úspěšně složí, získají závěrečný certifikát. Pokud jako student budete souhlasit, nabídneme vás a vaše výsledky zkoušky předním českým agenturám. A tím tak možná zkrátíme cestu k zajímavé stáži nebo rovnou k vysněného zaměstnání.
Chci se přihlásit, chci více informací
Do prvního digitálního semestru chceme přijmout maximálně 250 studentů. Už teď nám můžete na stránkách prozradit svou e-mailovou adresu a projevit zájem o studium. My vám dáme vědět, jakmile spustíme oficiální přihlášku a odhalíme jména špičkových lektorů.
Nebudeme brát prvních 250 studentů, kteří nejrychleji kliknou, a nejsme ani uplatitelní 🙂 Vybírat budeme podle motivace, kterou nám vyplníte v přihlášce. Semestr pak začíná ve velkém stylu spolu s vysokoškolským semestrem na VUT.
Líbí se vám to? Ať už jste student nebo ne, sdílením článku nám ušetříte nějaké ty náklady na marketing projektu 🙂
Už teď se moc těším na viděnou na první hodině.
Hezký den přeje Jindra Fáborský
Fajn nápad. Neplánujete kurz natáčet a sdílet formou MOOC? Díky!
Bohužel ne. Není to zkrátka můj obor a jsem velký zastánce osobního kontaktu. Nicméně proslýchá se, že se snad na něčem podobném v ČR pracuje, tak uvidíme 🙂
Za 104 hodin dostat lidi do online marketingu je podle mě UNREAL. 2 dny věnovat PPC není to málo? Osobně jsem věnoval jen kurzu PPC 100 hodin a onlinu obecně taky 100 hodin a další týdny samostudiem a když se hlásím o práci v oboru PPC specialista tak mi firmy stejnak řeknou že nemám praxi – sbohem (za to mám 10 letou praxi v reklamě a problematice onlinu trochu rozumím, spravoval jsem i pár menších kampaní) a nebo nabízí plat 20-25tisíc hrubého, což si myslím že je málo na takto zodpovědnou práci, kde se spravujou věci za statisíce a více. Na všechny pozice z onlinu chtějí zaměstnavatelé praxi, nemáš praxi-nechceme tě. Upřímně tento přístup moc neschvaluji a nelíbí se mi to. Firmy by se měli prostě sami připravit, že když člověk vyjde školu tak tu praxi pravděpodobně mít nebude, protože jsme v Čechách. Osobně jsem se setkal dokonce s přístupem, že mi bylo naznačeno že jsem na to už starý – je mi 36 let.
Takže pokud by měl někdo zájem zašlu na email ukázky, reference, web a cv s pracovními zkušenostmi. Rád bych se dostal do online marketingu více, láká mě PPC reklama, online jsem denně. Profesí jsem byl několik let grafik ale chci změnu a myslím že online marketing by mohl být tím pravým. Děkuji a přeji hodně štěstí s Digisemestrem a pěkný den.
Děkuji za komentář a názor Milane. Souhlasím, že 2 dny výuky PPC určitě není dostatečné k tomu, aby se někdo stal PPC expertem, založil si živnosťák, nasadil hodinovku 1500+ Kč, wordpress vizitku a začal spravovat kampaně za statisíce.
Digisemestr je projekt, který má stát na cestě (studentů) za kariérou v onlinu na úplném začátku.
Navíc netvrdím, že tak jak je produkt navržen, je úplně ideální. Počítám s tím, že na základě vší zpětné vazby a výsledků, budeme příští rok či semestr pokračovat dalším vývojem.
Děkuji moc a přeji hezký den 🙂
Hlasim se jako speaker na hodiny LinkedInu: )
Neplánujeme něco podobného taky v Praze?
Prozatím ne. Mj. jsem i poměrně pyšný na to, že se nám daří také nějaké významné projekty stavět v Brně 🙂
Zvážil bych možnost dojíždění na výuku, protože věřím, že tu bude spousta lidí z celé Čr a bude to skvělá parta. Pokud se to ale nehodí, Praha je možný vývoj pro další rok. Uvidíme 🙂
Jindřichu,super. Bude video z kurzů ke koupi pro nestudenty ?
Bohužel ne. Z tohoto projektu videozáznam neplánujeme. Opět jde o preferenci osobního kontaktu a navíc jeden videoprodukt v prodeji máme – videozáznamy z Marketing Festivalu. Upřímně zase taková poptávka po nich není, ačkoliv jsou s titulky a ve špičkové kvalitě záznamu i zvuku.
Děkuji 🙂
Úplně úžasný nápad. Ráda bych se zúčastnila, ale jelikož jsem z Opavy, tak ke školenému za tři a půl tisíce bych musela připočítat dalších pět tisíc na dojíždění a to už je pořádná suma pro studenta, který tedy bude muset oželet sobotní „pracovní“ dny. Každopádně vám přeji mnoho úspěchu a doufám, že podobných akcích co se konají v Praze v Brně se někdy dočká i Ostrava, která co se týče marketingových možností dost zaostává.
Je to tedy čistě pro studenty a absolventi nemají šanci…? 🙂
Bohužel ne. Jak bylo řečeno, tento projekt je orientován čistě na aktivní studenty jakéhokoli stupně. I tak moc děkuji za zájem.
Ale je skoda, ze jenom pro studenty, kdyz by mohl byt uzitecny i pro nestudenty, kteri jsou tomu ochotni venovat svuj volny cas.
Planujete stejny projekt pro nestudenty? To omezeni mi prijde opravdu nestastne.
Já osobně momentálně žádný další projekt pro jinou cílovou skupinu bohužel nechystám, ale jak jsem psal výše, je to zřejmě reálná tržní příležitost pro někoho dalšího 🙂
Ze vzdělávacích projektů, které připravuji mohu nabídnout maximálně knihu, která poslouží jako dobrý úvod do online světa: http://knihy.cpress.cz/online-marketing.html a dále spoustu know-how prostřednictvím Full HD videozáznamů přednášek Marketing Festivalu: http://video.marketingfestival.cz/cs
Hezký den přeji
Dobrý den, bude digisemestr probíhat i v letním období?
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli bude otevřen digisemestr i pro letní semestr tohoto studijního roku. Díky!