Před dvěma dny jsem přednášel na téma Google Adwords Remarketing. V tomto článku shrnuji prezentaci a nabídnu seznámení s remarketingem začátečníkům i některé tipy pro pokročilé. Pokud jste se ještě s názvem Remarketing nesetkali, doporučuji přečíst nejdříve můj článek v časopisu Computer nebo se podívat na toto půlhodinové video od Google. Prezentaci jsem postavil na konkrétních menších případových studiích.
Začněme jednoduchým příkladem. Pokud pořádáte koncert, menší festival nebo jakoukoli jednodenní akci, vyplatí se sbírat remarketingová data všech uživatelů, které následně oslovíte jednou sadou bannerů (snímek č. 3). Bannery v reklamní síti Google vytvoří „dojem, že má akce reklamu všude.“ (pozn. vždy je třeba nastavit denní limit zobrazení bannerů na uživatele. Obecně se doporučuje 4-8x) Kromě toho samozřejmě přivedou zpět uživatele, kteří váhali s objednávkou, nebo na ní prostě zapomněli.
Návrh remarketingových listů (publik) je alfou a omegou využívání remarketingu (snímek č. 5-6). V dnešní době jste omezeni vlastně jen vlastní představivostí a časem. Doporučuji pročíst detailně nápovědu Google a především stránku strategie cílení.
Remarketing dnes nabízí rovněž geografické dělení uživatelů do listů. To se hodí například pokud pořádáte více akcí v růzých místech (snímek 7. – 8.). Při správném návrhu listů můžete oslovit uživatele personalizovanými bannery, které budou lákat k návštěve místa, které je uživateli nejblíže.
Další jednoduchý případ nastává v případě, že prodávate jediný produkt. Jako příklad jsem si vybral novou knihu Petra Ludwiga s názvem Konec prokrastinace. Na snímcích 11. a 12. popisuji, jak bych takovou kampaň navrhl a jaká má úskalí. Doplňuji, že v tomto konkrétním případě bych historicky sbíral data o čtenosti článků na webu GrowJobu, který má Petr k dispozici. Zejména bych si ukládal uživatele, kteří si za poslední rok četli některý ze článků o prokrastinaci. Tyto bych pak standardně oslovil bannery vedoucími na zbrusu novou knihu. Mělo by to fungovat.
Remarketing má velký smysl i pro provozavatele internetových služeb či startupů. Může jít o fakturační systémy, e-mailingové služby, různé specializované aplikace. Pokročilejšími úpravami Google Analytics (o GA píši více v mém minulém článku) jsme schopni vytvořit listy různých uživatelů dle jejich konkrétního stavu. Příklad a možné způsoby využití najdete na snímku č. 13.
Internetové obchody – to je kapitola sama pro sebe. Věnuji jim snímky 14. až 17., nicméně zde se nedá příliš generalizovat. Jde samozřejmě o velikost, typ zboží, cílovou skupinu apod. Vyzdvihl bych určitě měření událostí a jejich využívání pro remarketing (snímek č. 16). A nemusí jít jen o klasické vložení do košíku. Další velkou cílovou skupinou budou uživatelé, kteří zatím do košíku nic nevložili, ale detailně si prohlíží fotografie produktů, diskuse, nabídku příslušenství apod.
V článku dále jmenuji důvody pro ukládání remarketingových dat osobních blogů, specializovaných magazínů nebo oficiálních stránek potravin. Základem je vždy výborná znalost Google Analytics a orientace v datech. Samotné nastavení (snímek č. 20) není složité, dejte si však práci se správnou volbou remarketingové strategie. Při špatném využití se tato elegantní technologie může lehce obrátit proti vám.
Update: 22. ledna 2014 byl veřejně spuštěn retargeting s síti Seznam.cz, tedy v Skliku. Více se o něm dočtete v článku na Sklik blogu nebo v článku Větrovky. Vzhledem k rozmanitosti reklamní sítě Seznamu půjde jistě o zajímavý doplněk remarketingu Google Adwords. Největší problém však v tuto chvíli spatřuji v nemožnosti sdílení obou služeb, resp. v nemožnosti sdílení denní frekvence zobrazení uživateli (Frequency capping). Pokud si v Google Adwords nastavíme limit na 5 a to stejné v Seznamu, nemáme absolutní kontrolu nad tím, kterému uživateli se dané sdelění 1x a kterému 10x.
Chcete vědět o internetovém marketingu ještě více? Spoustu know-how nabízím v rámci videozáznamů z konference Marketing Festival. Celý záznam 20 přednášek v kvalifě Full HD stojí jen 1 000 Kč bez DPH.
Jak jsem již sepsal ve svém reportu, šlo pro mě o nejlepší přednášku a opravdu díky za exkluzivní workshop.
Čekala jsem od článku možná ještě trochu konkrétnější řešení a především výsledky, jak ta řešení fungovala.
Stejně ale děkuji za pár dobrých tipů, třeba na možnost nabídky slevy přes remarketing.
Jinak jako obecná přednáška to mohlo být supr 🙂
Ona je to vždycky potíž, správně zacílit přednášku a pak třeba tento následný článek. Určitě bych mohl jít více do hloubky, ale cílová skupina přednášky byla remarketingem úplně nepolíbená. Nicméně beru to jako dobrý námět pro další díl článku. Díky 🙂
Ahoj Jindro,
děkuji za skvělý článek. Trochu remarketing zkouším a chci se ujistit v jedné věci.
Např. když budu mít tři seznamy Trička, Šaty a Kalhoty. Na web přijde zákaznice a prohlédne si postupně sortiment od triček, přes šaty, až po kalhoty uloží se mi do všech tří seznamů? Jak se v takovém případě budou bannery zobrazovat? Budou se střídat?
Děkuji za tvou odpověď.
Bára
Záleží jak jsou seznamy definovány. Pokud např. seznam Trička je definován jako „Uživatel navštívil nějakou stránku ze sekce trička“, potom je možné, že si jeden uživatel na eshopu prohlédne všechny tři sekce a bude tedy ve všech třech seznamech. Potom pokud budou existovat tři různé reklamní sestavy, které cílí na tyto tři seznamy, budou se tomuto jednomu uživateli spouštět všechny tři. Nedá se však přímo určit, které bannery uživatel uvidí nejčastěji a určitě se nebudou rovnoměrně střídat. V takovém případě by šlo některý seznam zvýhodňovat vyšší cenovou nabídkou.
Napadá mě více způsobů, jak se k tomu postavit, a tak pokud budeš chtít, kontaktuj mne emailem a můžeme to více probrat.
Ahoj,
díky za super článek. Dotaz k prezentaci a slajdu 11 (mám jeden produkt) – napadlo mě ještě řešení mezi a) a b) a to zacílit na lidi, kteří viděli aspoň jednu další stránku kromě landing page nebo třeba byli na webu více než 10 sekund. Možná je to vlastně speciální případ varianty b. Uvažuju správně?
Díky Jindro,
P.