Chci pořádat nadprůměrně dobré akce. Pokud někdo investuje peníze a jeden nebo dva dny svého času do návštěvy odborné konference, chci aby této investice nelitoval a dostal za ní adekvátní hodnotu. Naprostým základem toho všeho tedy je – zajímat se o to, co lidé vlastně chtějí. A mě to zajímalo už při organizaci Internet Marketingu 2013. V té době jsem se rozhodl, že si s každým účastníkem vyměním několik e-mailů, popřeji mu příjemnou sobotu a položím mu také 2 otázky:

  • Proč na konferenci jedeš? 
  • Co ti na konferencích obvykle vadí?

Poctivě jsem sesbíral celkem 137 odpovědí, ze kterých můj kamarád Jiří Grummich sestavil analytickou zprávu. Podobnou zpětnou vazbu chci využít i při pořádání Marketing Festivalu a zároveň ji nabízím komukoliv volně ke stažení. Budu rád, když výsledky výzkumu využijí i ostatní hráči na trhu a dočkáme se tak třeba obecně lepších eventů. A jaké výsledky přinesla tato zpráva?

1. Vzdělání nebo networking?

Často slýchám, že pravým účelem konference je seznámit se s novými lidmi nebo potkat ty staré. O networkingu lidé skutečně hovoří, ale často stojí až za motivem vzdělávání se. Internet Marketing 2013 byla akcí s nadpoloviční účastí studentů, i tak však věřím, že vzdělání (nové know-how, podněty, konkrétní postupy) by měly být hlavní náplní konferencí. To je i hlavní důvod, proč věnuji maximum času do přípravy témat spolu s řečníky.

2. Praktické vzdělání nebo inspirace?

Tak tady je situace poněkud složitější. Někdo na konferenci hledá obecné směry uvažování a někdo zase praktické postupy nastavení nějakého marketingového nástroje. V tomto bodě je dle mého názoru potřeba pečlivě analyzovat cílovou skupinu konkrétního projektu a namíchat ideální mix od obojího. Obecně jsem však zastáncem prakticky využitelných přednášek.

3. Self-promo, nadřazenost, namyšlenost přednášejících i organizátorů

Lidem takové věci vadí a já se jim vůbec nedivím. Některé konference jsou bohužel už z principu postaveny tak, aby přednášky neposouvaly účastníky, ale udělaly promo řečníkům. Příkladem mohou být například konference spol. UBM (Internet World, eCommerce expo) ve Velké Británii, kde řečník platí za spot 2 000-5 000 liber. Ano slyšíte správně. Řečník platí, aby mohl přednášet. Na takových marketingových konferencích většinou nemluví lidé z marketingu, ale obchodníci, kteří prakticky jen prezentují produkt. Vše by bylo v pořádku, kdyby se akce a přednášky netvářily jako vzdělávací aktivita.  Je to pak ztráta času.

4. Co lidi na konferencích štve? Absence základních potřeb

Zkuste si pročíst část analytické zprávy, která se věnuje otázce – co lidem na konferencích vadí. Z mého laického pohledu  je to taková aplikace Maslowovy pyramidy potřeb. Lidé prostě a jednoduše potřebují:

dobře sedět, vidět a slyšet přednášejícího
nesmí jim být zima nebo teplo
potřebují dostatek pitné vody a dostupnost záchodů bez front
a „překvapivě“ očekávají  wi-fi připojení

Teprve až potom si konferencí mohou užít a odejít spokojení. Takže moje rada je celkem jednoduchá – prostor pro konferenci zařiďte tak, abyste zajistili výše zmíněné požadavky. A teprve potom začněte vymýšlet kdovíjaké networkingové vychytávky.

Jak jsem zmínil již v úvodu, přikládám zde ke stažení slíbenou analytickou zprávu, která mapuje cílovou skupinu konference Internet Marketing 2013. Budu rád, když její výsledky zapracujete a zlepšíte i vaší akci. Mimochodem. Pro Marketing Festival jsem už vyzpovídal přibližně 3 desítky českých osobností – vždy formou zhruba 1-2hodinového rozhovoru. I z těchto dat připravuji výstup, tak doufám, že se budete těšit!

Hezký den 🙂

 

8 Comments

  1. Nějak se nedokážu do těch škatulek nacpat. Jsem freelancer, ale chovám se jako core markeťák křížený s networkistou 🙂

    Co se potíží týče, dokážu díky 3G a 3 rokům prožitým na Palmovce překonat jakkoliv hrozné zázemí a hladovění, nejhorším zlem je pro mne řečník, který neumí mluvit a mdlá afterparty 🙂

  2. Jsem rád, že mi ta podnikatelka alespoň k něčemu byla. Potkat člověka, který inspiruje ostatní a nahlíží na marketingový svět úplně z jiného pohledu, je zkrátka k nezaplacení. Jen tak dál! Výborný článek!

  3. Klobouk dolů před tou práci, co si s tím dáš. Jde vidět, že ti jde o spokojenost účastníků více než o peníze. Jen tak dále!

  4. Super zpráva, na většině VŠ by jsi za to dostal titul, minimálně Bc.

    Ale jinak tady píšu jenom proto, že chci mít tu hezkou bublinku u Twitteru 😉

  5. Jindro, tvá a Jiřího snaha, se kterou analyzujete názory účastníků konference, abyste mohli pořádat ještě lepší akce, snad nemá v ČR obdoby, klobouk dolů.

    Na druhou stranu by mělo zaznít, že lidé občas nevědí, co vlastně chtějí. Mohou se také snažit v dotazníku vypadat lépe. Nebo zmiňovat přání, proti kterým stojí silnější podvědomé zvyky. Atd.

    Asi nejznámějším příkladem selhání průzkumu je New Coke z osmdesátých let, ale nechtěl bych jít zbytečně daleko. Průzkum třeba nezachytí rozdíl mezi euforií a zvýšeným očekáváním u téže akce. Příkladem může být první a druhý ročník WebExpa. Velmi pravděpodobně, kdyby jsi nyní uspořádal druhou konferenci Internet Marketingu, která by byla kvalitativně zcela totožná s první, sklidíš výrazně kritičtější reakce.

    Kupodivu i snaha o dokonalost se může vymstít. Třeba první vsetínský Barcamp měl mimořádně četné a pozitivní ohlasy. Michal Berg postupně vychytal všechny nedostatky a každý další Barcamp ve Vsetíně byl lepší a lepší – leč ohlasů stále ubývalo. Dnes mě nenapadá nic, co by se dalo ještě vylepšit, akce je prostě dokonalá, jenže se to začíná považovat za normu, která se moc nechválí, a spíš se bojím, že by lidé rozmazali každé drobné selhání.

    Držím palce a těším se na Marketing Festival!

    1. Díky za podnětný komentář. Máte naprostou pravdu, co se týká zkreslení informace ve formě sebestylizace. Ono to doprovází téměř každý standardní výzkum provedený formou dotazování. Zvlášť pak při uvádění motivací návštěvy si dokážu dost dobře představit situaci, že někdo, i třeba podvědomě, uvádí více (a trochu intelektuálnějších) motivů, než jsou ty skutečné 🙂 Co se týče oblasti vylepšování a přání, tak tam bych neviděl takový problém. Ta otázka byla natolik prostá, že návštěvníci se většinou vyjadřovali ke konkrétním a praktickým věcem. Bylo pěkné pozorovat, jak se odlišovali právě v té hladině kritičnosti, kterou uvádíte. Výzkum právě umožňuje aspoň orientačně nahlédnout do toho, čeho si všímají jednotlivé skupiny a co je nejvíce „pálí“. Uvidíme, jak bude fungovat aplikace poznatků 🙂

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *