Pokročilé techniky propagace příspěvků na Facebooku

Tento článek je již bohužel zastaralý. Pokud se chcete zdokonalit v placené reklamě na Facebooku, osobně doporučuji školení Jana Pátka z Business Factory či webináře Davia Lörincze. Případně se můžete přihlásit do dalšího běhu Digisemestru, kde Facebook Ads probíráme. 

Děkuji. Jindra Fáborský

——-

Placená propagace příspěvků na Facebooku je oblíbený reklamní formát. Takřka každý den však slýchám velké nepřesnosti o této reklamě a vídám špatně nastavené kampaně. Tímto článkem navazuji na znalosti z mého předchozího článku o PPCčkách na Facebooku a nabízím 3 konkrétní techniky využití placené propagace příspěvků na Facebooku.

Ilustrace - Facebook podporované PPC příspěvky - Grafika Facebook Ads


Na úplný začátek si prosím projděte článek Davida Lörincze, který dělá v oboru prima osvětu. Na Davida se odkazuji, protože nechci jeho článek opakovat. Zapomeňte prosím na automatický reklamní formát “Podpořit příspěvek”! David správně vysvětluje proč a má pravdu. Já jen dodám, že mohou existovat výjimky, kdy není využití tohoto formátu holý nesmysl. Můžete jej vyzkoušet ve chvíli, kdy cílíte na skutečně obecnou cílovku – např. muži, ČR, 18+. Vsadím se však, že níže uvedené techniky budou efektivnější.

1. Technika – Využití propagace příspěvků pro oslovení vlastních fanoušků

Řekněme, že vaše stránka disponuje několika tisíci až desítkami tisíc fanoušků. Máte důležité sdělení či nabídku (Facebookový status) a chcete, aby se o ní dozvěděla drtivá většina vašich fanoušků.

Bezplatně oslovíte odhadem slabých 10 – 20 % z nich. Nyní přichází slavná chvíle propagace příspěvku skrze reklamního správce (příp. Facebook Power Ads Editor). Proč? Jak píše David: “Cílením reklamy pouze na vaše fanoušky, kteří vaši firmu znají, zvýšíte CTR a tím i počet sdílení a podobně.” To je pravda. K čemu však vysoké CTR?

Facebook má rád reklamy s vysokým CTR. Vysoké CTR je bezpečnou cestou k nízkému CPC. V řeči čísel to znamená, že reklamy cílené na již vlastní fanoušky dosahují CPC velmi často pod 0.80 Kč nebo ještě méně. Cílem techniky je však doručení nějakého sdělení stránky, a tak sledovanými metrikami by měl být dosah a frekvence.

Ačkoliv je to závislé na mnoha proměnných, zjednodušeně lze říci, že za několik stokorun dokážete oslovit 90 a více % vašich fanoušků a jste si tak jisti, že jim vaše důležité sdělení bylo doručeno.

Postup nastavení:

Ve správci reklam či v Power Ads Editoru si vyberte konkrétní status a zvolte cílení pouze na fanoušky stránky. Pokud jich máte velké množství, můžete propagaci rozdělit například dle pohlaví. Ve většině případů získáte diametrálně jiné výsledky u těchto kampaní. Příkladem může být tento status, který při cílení na ženy v marketingu vykazuje CPC 1.1 Kč a při cílení na muže marketéry 0.3 Kč. Rozdíl v CTR je .. překvapivě .. dramatický.

2. Technika – Využití propagace příspěvků pro získání pozornosti -> návštěvnosti -> konverzí u konkrétní cílové skupiny

Mé nejčastější využití placené propagace příspěvků. Jednou větnou se jedná o zobrazování příspěvků vaší Facebook stránky cílové skupině mimo vlastní fanoušky.

Řekněme, že jste právě otevřeli v Brně novou cukrárnu. Na Facebooku máte zatím jen 100 fanoušků, ale máte famózní fotky dezertů. Tyto fotky je potřeba dostat ven. Vytvoříte si tedy status podobný níže uvedenému. Ten se samozřejmě dostane jen k několika % vašich fanoušků a případně virálním efektem k několik dalším desítkám uživatelů.

Vzorový Facebook příspěvek naší cukrárny
Vzorový Facebook příspěvek brněnské cukrárny

Reklamou zacílenou na Brno, mimo již současné fanoušky, která se bude zobrazovat výhradně v newsfeedu, získáte zřejmě dost zajímavou pozornost za malé částky. No hodně bude záviset na tom, jak moc hezky budou ony dezerty na fotce vypadat. Nechte si udělat profesionální fotografie, vyplatí se to!

V čem že je ta technika tak speciální? Atraktivní fotky, v tomto případě takové, kdy se každému začnou sbíhat sliny, samy o sobě získají pozornost. Tedy zvýší CTR. Příspěvek propagovaný čistě v newsfeedu má sám o sobě vysoké CTR, často v řádu jednotek %. Protože jde o lokální reklamu, dojde navíc k identifikaci příjemce reklamy s geografickou působností propagovaného (cukrárna i uživatel je v Brně). To opět zvýší CTR. Dále bude záviset na kvalitě textu v příspěvku. Vše dohromady však může způsobit skutečně vysoké CTR, tedy lákavost postu, začež Facebook odmění extrémně nízkou CPC. Tímto postupem se mi daří tvořit reklamy s CPC 0.34 Kč. Viz vzorový příklad:

Ukázka PPC kampaně na Facebooku s CPC 0.34 Kč
Ukázka PPC kampaně na Facebooku s CPC 0.34 Kč

Postup nastavení:

Ve správci reklam či v Power Ads Editoru si vyberte konkrétní status a zvolte cílení mimo fanoušky stránky. Nadefinujte cílovou skupinu, která má podle vás blízko k produktu nebo ke konkrétnímu statusu stránky. Doporučuji cílit na více různých segmentů, tak jak popisuji v minulém článku. V Power Ads editoru nastavte zobrazování této reklamy výhradně v Newsfeedu na stolním počítači. Za úvahu by stála i duplikace této reklamy se samostatným cílením na mobilní zařízení, tak jak jej popisuje David.

Bonusové tipy k příkladu s cukrárnou:

a) V tomto konkrétním případě, a dalších ze segmentu stravování, bych doporučil manuálně zastavovat a spouštět inzerci jen ve chvílích, kdy lidé skutečně mohou mít chuť na ony deserty. Zřejmě nemá smysl mít tuto reklamu spuštěnou přes noc.

b) V příspěvku nezapomeňte na call to action. Přiložil bych odkaz s mapou, nebo jen čistě textovou informaci, kde mohou cukrárnu lidé najít a případně s cenovkou desertu či otevíracími hodinami (může být součástí fotografie). To je již na vás, pozor však na dlouhé texty. Nejde o to, napsat esej.

3. Technika – Využití propagace příspěvků pro propagaci třetí stranou, resp. nezávislou autoritou

Je známo, že pokud vy sami propagujete své vlastní produkty, nemá to takový efekt a důvěryhodnost, jako pokud vás propaguje někdo jiný. Síla reference je obrovská a toho můžeme využít právě pomocí placené propagace Facebook příspěvků.

Řekněme, že jste autorem knihy nové knihy s názvem “10 tipů pro Linux v zemědělství”. Za krátko se objeví první kritika, která dopadne dobře a knihu doporučuje. Bloger, který kritiku sepsal, ji navíc sdílí na své Facebook stránce. V tu chvíli můžete přijít a začít platit propagaci příspěvku cizí stránky – blogera píšícího o vaší knize. Onen status tedy zacílíte např. na Linuxové fanoušky, kteří však nejsou fanoušky vaší knihy. Cílem je totiž akvizice nových zákazníků či alespoň získání pozornosti u nových, potenciálních zákazníků.

Nemusím samozřejmě připomínat, že aktivita nemusí být čistě náhodná. Stejný postup lze využít v různých případech. Pořádáte školení čehokoliv a některý z klientů je velmi spokojen a má vlastní Facebook stránku? Pořádáte konferenci a domluvíte se s blogery, médii, komunitami či institucemi v daném odvětví? Viz. konec konců můj propagovaný příspěvek:

Ukázka propagace Marketing Festivalu třetí stranou
Ukázka propagace Marketing Festivalu třetí stranou

Pro mě z nepochopitelného důvodu je skutečně možné nastavit propagaci cizí Facebook stránky, tak jak ukazuji na obrázcích pod tímto textem. Aniž bych měl práva ke Knižnímu klubu mohu spustit propagaci jejich příspěvků. Knižní klub či bloger z toho navíc bude do jisté míry profitovat, protože se jim bude s průběhem propagace postu zvyšovat (byť mírně) počet fanoušků. Před vlastní propagací se však vždy domluvte s majitelem stránky! 

Postup nastavení shrnuji na následujících obrázcích. Všechna data jsou smyšlená.

Nastaveni cileni Facebook PPC kampane

Nastaveni cileni Facebook PPC kampane

Celkově je toho mnohem více, co by bylo potřeba napsat, ale článek by se neudržitelně prodloužil. Mějte tedy prosím na paměti, že byla spousta věcí zjednodušena, vždy záleží na konkrétním příkladu, Facebook stránce, oboru a na tom, jak reklamy využijete.

Doufám, že mé tipy přijdou vhod. Pěkný den všem čtenářům.

8 Comments

  1. Děkuji za zmínky Jindro. Jsem rád, že někdo další ukazuje, jak se stále vyplatí na Facebooku být. Pokud je správce chytrý a schopný, pak to jde. Už se těším, jak si na toto téma popovídáme na Babel Campu.

  2. Vezměte si svůj počet fanoušků na Facebook stránce, vynásobte koeficientem Edgeranku, k tomuto reálnému počtu oslovených fanoušků přidejte ještě o hodně víc peněz do reklamy a vyjde vám počet lidí, kteří si to možná přečtou.

    Proč si koupíte na Facebooku fanoušky, když se příspěvek zobrazuje v průměru 1/5 lidí? A proč si mušíte ještě za propagaci příspěvku připlatit, když chcete tyto svoje KOUPENÉ fans oslovit?

  3. Hm…tak o „využití propagace příspěvků pro propagaci třetí stranou“ počujem skutočne po prvý krát. To znamená, že budem propagovať príspevky cudzích fan pages, je to tak? Zaujímavé…to by ma nenapadlo využiť..

  4. Dobrý den, je reálně k něčemu stoupnout reklamu manuálně na noc? Udělal jsem to a výsledná cena byla stejná. Znamená to, že mám pak vyšší frekvenci zobrazování přes den? Děkuji za odpověď.

  5. Dobrý den , když nastavuji novou cílovou skupinu na (propagace na FB), pro nový příspěvek k propagaci, tak se mi ta skupina (klíčová slova, zájmy) nastaví i u jiných příspěvků. Znamená to, že mohu propagovat jenom jedné zájmové skupině ?- té aktuálně vytvořené? Nebo někde něco opomíjím?
    Díky moc

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *